Oma juttu Yhteystiedot
ratikka2

Mitäs tää ny o? Miksei ratikkatyömaalla paineta iltavuoroa?

20.04.2017 - 05:09

Rakennustöitä tehdään parhaillaan noin kymmenessä paikassa tulevan ratikkareitin varrella. Lisää aloitetaan kesän aikana. Moron lukijoita on mietityttänyt, jatkuvatko liikenteelle aiheutuvat häiriöt siihen asti, kunnes työt ovat valmiit.

Missä liikenteelle aiheutuvat haitat ovat tällä hetkellä pahimmillaan, projektipäällikkö Mikko Nyhä?
– Isoimmat järjestelyt ovat nyt Sammonaukion ympärillä ja Sammonkadulla. Muualla järjestelyjä ei tällä hetkellä juuri ole. Hervannassa työt pystyy ohittamaan kulkemalla eri reittiä.

Miksi töitä tehdään niin monessa paikassa? Eikö olisi kätevää, jos koko porukka tekisi yhdessä paikassa yhtä aikaa töitä ja kohde saataisiin nopeasti valmiiksi? Sitten siirryttäisiin muualle.
– Töitä tehdään monessa paikassa, jotta yksittäiset työalueet pysyvät pieninä. Jos kaikki työt tehtäisiin kerralla, katu olisi kokonaan poikki. Esimerkiksi Pirkankadulla teemme ensin töitä kadun yhdellä puolella, jolloin liikenne pääsee sujuvasti työmaan ohi. Sen jälkeen siirrymme kadun toiselle puolelle.
– Työt pitää myös tehdä järjestyksessä. Putki- ja johtosiirrot pitää tehdä ensin maan alle. Vasta sen jälkeen päästään rakentamaan rataa.

Tarkoittaako tämä siis parin-kolmen vuoden työmaata kullakin katuosuudella?
– Monella kadulla ollaan aika pitkän aikaa. Mutta esimerkiksi Hämeenkadulla on tarkoitus tehdä yhteen kohtaan johtokaivanto, katurakenteet ja rata saman vuoden aikana. Sen jälkeen siirrytään eteenpäin.

Töitä tehdään arkisin päiväsaikaan. Eivätkö työt valmistuisi nopeammin, jos rakennusmiehet paiskisivat hommia kahdessa vuorossa?
– Siihen eivät oikein meluluvat anna mahdollisuutta. Jos koko kaupungissa sovittaisiin, että tehdään yötä myöten töitä, olisihan se mahdollista.
– Toki venytämme päivää, jos työvaihe vaatii. Sammonkadulla olemme tehneet  liikennejärjestelyjä iltakymmeneen asti.
– Olemme myös varautuneet tekemään töitä viikonloppuisin, ja juhannuksenakin olemme näillä näkymin töissä.

Sari Rautanen
moro@aamulehti.fi

Moro, Siperia

Kommentit (9 kpl)

  1. 9
    Nimetön says:

    Kyllähän sitä tehtäisiin, jossei kaikki valittelisi että kun kaupungissa on melua..

  2. 8
    Ertsu says:

    Iltavuoroa kannatan, mutta en yövuoroa. Iltavuoro on halvempaa kuin yövuoro, vain pari euroa per tunti.

  3. 7
    Ei pidä paikkaansa says:

    Ajelin eilen Hervannan valtaväylää kello 17.00 ja oli kaivurit parkissa ja työmiehet kadonneet. Liikennehaitta on todella suuri ja hommia tehdään 8h päivässä.
    2euron tuntipalkan lisä iltaisin OLISI todella järkevä sijoitus projektissa, että liikennehaitat minimoidaan.

  4. 6
    Rakentavaa says:

    Juu. Rantatunnelissa tehtiin viimeinen vuosi 24 h/vrk töitä myös viikonloppuisin. Usein alkoivat n. klo 23 ne pahimmat metelit vaikka allianssi sen kielsikin ja ainoa puhelimeen vastaajan kommentti oli ”kenelle kaikille olet kertonut, älä vain kerro kenellekään”. Valituksia mitätöintiin, vastauksia vitkuteltiin ja puhuttiin ei-totuuksia.
    Sitäkö haluat/haluatte? Valvoa yöt läpeensä tai herätä meteliin? Onnea yritykselle.
    Meitä tunnelin päältä ja vierestä muuttaneita on aika paljon.

  5. 5
    Nimetön says:

    Nyt liikettä niveliin,muuten käy niinkuin uittotunnelin kanssa, kun se saatiin valmiiksi sitä ei tarvittukaan uitot loppuivat rakennustöiden aikana. Työ tehtiin urhoollisesti loppuun loppuun asti ja siellä seodottaa uutta käytöä.

  6. 4
    Työntekijä says:

    Ei iltavuoroja koska tehdään normaalia työtä normaaliin työaikaan kuten normaalit ihmiset
    Ja ylitöitä ei saa tehä kun hinta nousis työn osalta yli puolet kalliimmaksi

  7. 3
    Nimetön says:

    Kevyenliikenteen väylät on ainakin olleet pitkän aikaa surkeat Valtaväylällä Turtola-Kaleva välillä. Toivottavasti ei enää koko kesä mene kierrellessä monttuisia sorapätkiä.

  8. 2
    Nimetön says:

    Ihan hyvin voisi laittaa kahteen vuoroon kaikkien työpisteiden osalta.

  9. 1
    Nimim. says:

    Ensin valitetaan hintalapusta ja sitten siitä, ettei järjestään tehdä ilta ja yövuoroa…

Jätä kommentti