Oma juttu Yhteystiedot
moro_viinikankatu

Kommentit (8 kpl)

  1. 8
    Ryhmittyminen says:

    Edellinen kirjoittaja laittoi tll 36 pykälän oikeudesta ryhmittyä esim autolla pyöräkaistalle. Käännyttäessä se onkin välttämätöntä, koska jos käännyttäisi pyöräkaistan yli, olisi se vaaraksi suoraan pyöräileville. Toivon, että autoilijat ryhmittyvät selkeästi valoissa, jotta pyörällä ei edes pääsisi ison auton kuolleesta kulmasta alle. Toivon myös, että pyöräilijät eivät tule pyöräkaistalla auton rinnalle, jos auto on ryhmittynyt niin, että puolet pyöräkaistasta jää vapaaksi. Vielä kerran: autot saavat ja niiden pitää ryhmittyä oikealle käännyttäessä pyöräkaistalle. Kaistalla pitää olla tilaa ja kaistan vaihtajan on väistettävä. Kun kaistalle on ryhmitytty, ei pyöräilijäkään saa aiheuttaa vaaraa eli pysähtynyttä eteen pyöräkaistalle ryhmittynyttä oikealle vilkuttavaa autoa ei pyöräilijä saa oikealta (samalla kaistalla ajaen) ohittaa. Vasemmalta saa, jos tilaa on ja se on turvallisesti tehtävissä!

  2. 7
    mopo-ope says:

    Pitäisiko muistaa että pyöräkaistalla on muitakin ajoneuvoja!

    Liikenneministeriön päätös liikenteen ohjauslaitteista
    Pyöräkaista merkitään polkupyöräliikenteelle tarkoitettua tien osaa osoittavalla tiemerkinnällä. Ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat pyöräkaistaa käyttää kaikki ajoneuvot.

    Tieliikennelaki
    Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan: pyöräkaistalla polkupyörä- ja mopoliikenteelle tarkoitettua, tiemerkinnöin osoitettua ajoradan pituussuuntaista osaa

  3. 6
    Nimetön says:

    Kun nyt pyöräilijät ensin opetettaisiin Tampereella siihen, että se koroke tien reunassa EI ole pyörätie, jos siinä ei ole asiasta kertovia liikennemerkkejä. Pispalan valtatiellä tilanne on suorastaan surkuhupaisa: pyörällä vedetään Pispalan kirkon puoleista jalkakäytävää kovaa vauhtia alaspäin lähes peräkanaa, samaan aikaan tien toisella puolella oleva pyörätie on lähes käyttämättömänä.

    Jalankulkijana tuossa on vaikea alkaa väistelemään noita munamankelisteja, varsinkin, kun ajavat sellaisessa paikassa, jossa ei saisi.

    Mitä itse aiheeseen tulee: Pyöräilijä on omasta mielestäni paremmassa turvassa ajoradalla, konfliktit pihaliittymistä tulevien autojen kanssa jäävät pois, eikä tarvitse pelätä reunasta toiseen poukkoilevia jalankulkijoita. Tähän mennessä yksikään auto ei ole minua kiilannut, vaan ihan nätisti kauempaa kiertäen on ohi menty.

    Mainittakoon nyt vielä, että itse pyöräillessäni ajan pyörätietä, jos sellainen on merkitty, jos ei, siirryn ajoradalle. Viinikankadulla kompastuskivi ovat nuo keskikorokkeet, joiden kohdalla saa toden teolla vilkuilla taakseen. Tosin kadunpätkällä, jossa nuo korokkeet ovat, ei edes raskasta läpiajoliikennettä tarvitsisi, koska vieressä menee paremmin vetävä Lempääläntie.

  4. 5
    Silmät Selässäkin says:

    Jutun yhteydessä olevasta kuvasta voi arvioida että nykyinen jalkakäytävä (siis se jolla kuvassa oleva pyöräilijä sompailee) on noin 250 cm leveä & pyöräkaista on n. 100 cm levyinen ja ajokaista minimissään n. 130 cm.

    Talven aikana piirretyt pyöräkaistan viivat ovat kuluneet pois, koska luonnollinen ’ajoraide’ kulkee siten että sekä ison että pienen auton oikeanpuoleinen rengas on juuri piirretyn viivan päällä & niissä kohdin missä viivaa on jäljellä autojen oikeat pyörät ovat olleet kokonaan pyöräkaistan puolella (kuvassa tämä ilmiö näkyy parhaiten suojatien raidoista, sillä pyörkaista näyttää uudelleen maalatulta).

    Joten jos pyöräkaistat todella halutaan erottaa nykyisellä tavalla, ehdotan että rotvalleja siirretään ainakin metrin verran molemmin puolin ajoväylää, jolloin muutama satunnainen jalankulkija ei kulje yhtä leveällä baanalla kuin jatkuvana virtana kulkeva autoliikenne ja luonnollisen poistuman kautta vähenevä pyöräilijöiden joukko yhteensä.

    Halvempi ratkaisu olisi tietenkin palauttaa ne varastossa lojuvat kevyen liikenteen väylän liikennemerkit entisille paikoilleen.

    PS. Ainakin jokainen pyörällä ajanut voinee kuvitella miltä tuntuu kun vaikkapa kuvan esittämässä kapeikossa ajava pyöräilijä (n. 16 km/h) kuulee korvassaan alppitorven rääkäisyn kun takaa tulee rekka (n. 75 km/h neljänkympin alueella), jota ajaa Teiden_Kuningas_Pöytyältä tuttua reittiä pitkin tuttuun paikkaan ja kuvittelee pyöräilijän olevan ihan väärässä paikassa – aika moni taitaa ottaa mieluumin sakot jalkakäytvällä ajosta kuin jää sen rekan alle?!?

  5. 4
    pyörä says:

    Kesä: aivan, niin kuin Keskustorin kohdalla tai Puutarhakadulla toimii LOISTAVASTI… Joka kerta, kun pyöräilen ko. reittejä, kävelijöitä on yhtä paljon sekä kävely- että pyöräkaistoilla. Autojen seassa ei sentään tarvitse pujotella tai rimputella kelloa 5m välein.

    SS:ltä hieno kommentti, oon samaa mieltä:)

  6. 3
    SS. says:

    Jännää että suuremmissa kaupungeissa (lue:Helsinki) pyöräilijät ovat lähtökohtaisesti sijoitettu ajokaistoille autoilijoiden sekaan. Siitä ei valiteta, koska todellisuudessa laki kieltää pyöräilyn jalkakäytävillä. Pikkukaupungin tunnistaa siitä, että kaikki ajavat polkupyörillä kuin pikkulapset. Helsingissä pyöräreittiratkaisuja on jouduttu sittemmin tekemään pyöräilijoiden turvallisuuden lisäämiseksi. Tampereella turvattomuutta ei ole, eikä niin muodoin järkeviä ratkaisujakaan, pyöräilijät ajavat jalkakäytävällä, ja mikäli mahdollista, vielä kauempana autoliikenteestä kuin jalankulkijat. Kyllä se tietynlaista tarkkaavaisuutta opetti,, kun ajeli 16-vuotiaana Siltasaarenkatua Hakaniemen torin ohittaakseen kolmikaistsisen autoliikenteen ja raitiovaunujen keskellä.

  7. 2
    Kesä says:

    Pyöräilijät pois autoteiltä ja takaisin jalkakäytäville! Jalkakäytävät maalataan puoliks kävelijöille ja pyörille niin hyvin menee. Vanha tapa toimii parhaiten!!

  8. 1
    JN75 says:

    ”Olen vuosikausia pyöräillyt Viinikankadulla lähes päivittäin, ja pyöräilijät mahtuivat oikein hyvin jalkakäytävälle, koska jalankulkijoita on hyvin harvassa.”

    Viinikankadulla oli aiemmin yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä eli on täysin väärin kirjoittaa, että pyöräilijät mahtuivat oikein hyvin jalkakäytävälle.

    Ruuhka-aikaan en ole pyöräkaistoilla ajanut ja muutenkaan en ole siellä ajanut kuin muutaman kerran. Joka kerta olen kyllä saanut ajaa turvallisesti. Pölvästiautoilijoita ei onneksi ole ollut liikenteessä samaan aikaan. Pyöräkaistan merkitseminen kunnolla auttaa pyöräilijöiden turvallisuutta huomattavasti.

Jätä kommentti