Oma juttu Yhteystiedot
kuninkaankatu5

Kommentit (64 kpl)

  1. 64
    Olio O. says:

    Huomaa että ainoa oikea tapa ajatella kaupunkia on autojen totaalinen ajeluvalta.

    Mitä niitä ihmisiä tai viihtyvyyttä suunnittelemaan.

    Hiiteen kaikki muu kuin logistiikkaketjujen ja laiskan autoilijan halut!!!

  2. 63
    Valentino says:

    Kun rakennetaan uusia alueita ja halleja, täytyisi ottaa nämä jakeluautot huomioon. Nyt esim. Puutarhakadulla autot joutuvat pysäköimään pyörätielle ja pyöräilijät väistelevät joko jalankulkijoiden tai autojen kaistoille. Aina kun tulee uusi kauppa, pitää pystyä osoittamaan myös paikka jakeluautolle ja se ei saisi haitata jalankulkua eikä pyöräilyä. Eikö niin? Se on suunnittelijoiden vika, ei jakeluautojen.

  3. 62
    Nimetön says:

    1. Kadulla on asuntoja, he eivät halua kuunnella piip piip peruutusta ja muuta kolinaa aamuyöstä.

    2. Asukkaat eivät saisi ikinä tilata tai heille ei voisi lähettää mitään tavaraa joka on kirjekuorta isompi, älkää nyt piip !
    entäs muuttaminen ?

    3. Kadulla on kauppoja joihin ei voi tuoda tavaraa muualta kuin kuninkaankadun puolelta.

    – Kaupat on auki 10-18 jos sinne otetaan työntekijä vastaan ottaan tavaraa yöllä niin se maksaa, sit turpa kiinni hintojen kallistumisesta.

    – kuljetus firmat saavat kuljetettavan tavaran, voivat kuljettaa sen ja pystyvät kuljettamaan tavaran päiväs aikaan. Jos jollain hienolla taika voimalla saatte maailman lentokoneet ja rahti laivat kulkeen jollain muulla aika taululla niin kertokaa.

    – Jos nyt kuitenkin mietitte et miksi ei voi hieman odottaa sitä tavaraa, muistakaa se seuraavan kerran kun nurisette kaupassa kun tuote on loppu tai tilaamanne tuote on myöhässä.

    4. Kuinka kauan kuvittelette voivanne nostaa kuluja ja tehdä työelämästä vaikeanpaa kunnes kauppojen yrittäjät, kuljettajat ja muut asiasta kärsivät heittää hanskat naulaan ja sanoo olkaa sit ihan rauhassa siellä kävely kadulla ja kävelkää tyhjällä kadulla ilman kauppoja, kahviloita ja baareja.

    siellä on jo ihan tarpeeksi humalaisia ja narkkareita, sekaan vaan zompiena haahuileen.

  4. 61
    XYZ says:

    Helsingin Vaasankatu muuttuu kävelykaduksi kesäkuun alussa. Syyskuun lopulle kestävässä kokeilussa selvitetään, voidaanko katu vapauttaa autoliikenteeltä pysyvästi.

    Kokeilua varten Vaasankadulle ei tehdä rakenteellisia muutoksia, vaan kävelykatu merkitään liikennemerkein. Muutos tarkoittaa, että Vaasankadulla ei saa kesällä ajaa autolla eikä pysäköidä.

    Ajo tonteille on sallittu. Huoltoajo kadulla on sallittu päivittäin kello 5–11. Vaasankadun poikkikadut, Kustaankatu ja Harjukatu, säilyvät läpiajettavina.

    Näin Helsingissa ………… huoltoajo 05:00-11:00. Täällä ei vielä ole asiasta valitettu. Ensin kokeilaan toimivuutta käytänössä ja sitten vasta tehdään päätöksiä. Tässä kannattaa huomioida se, että kävelykatu on käytössä vain kesäajan. Näin se voisi olla myös Tampereella.

  5. 60
    Satunnainen kulkija says:

    ”Tampereen keskusta on likainen, ruma ja epäviihtyisä paikka.”

    Jakeluautoista ei ole koskaan ollut mitään haittaa, mutta juopoista,narkkareista ja kerjäläisistä kylläkin.

    Tsemppiä jakeluautojen kuskeille, älkää välittäkö näistä narisijoista.

  6. 59
    Da-De says:

    Ompas kauheeta marmatusta jakeluautoja vastaan.Pitäiskö näille marmattajille tehdä kävelykatu Tampereen ulkopuolelle johon ei tarvitsisi minkään jakeluauton viedä mitään olis vain kävelykatu.En ole koskaan ajanut minkäänlaista jakeluautoa mutta katsokaa nyt marisijat peiliin ja käyttäkää aivojanne ajatteluun.

  7. 58
    Ex-Tamperelainen says:

    Kuninkaankadulla satunnaiset jakeluautot eivät ole meitä häirinneet. Kuninkaankadun kävelykatuosuus on epäviihtyisä ja likainen kadunpätkä. Kuninkaankadulla pitää väistellä kusilammikoita ja juoppoja. Pelkäät kaupungilla lastesi, itsesi, käsilaukkusi ja lompakkosi puolesta.

    Tampereen keskusta on likainen, ruma ja epäviihtyisä paikka.

  8. 57
    Unkka McAnkka says:

    ”Hitto, mie ku oon luullu, et jakeluautokuskit ovat äijiä; syövät rautaa ja kakkaavat kettinkiä. Mutta ei ne taida ollakkaan, ku noita niitten itkuja sohjosta jne täältä lukee :)”

    Ihan tavallisia ihmisiä ollaan, mutta kannattais sunkin varmaan kokeilla tuota työtä. Tule itse vetämään 500kg:n elintarvikerullakoita lumihankeen (tai vaikka ihan vaan ylämäkeen), ja kuuntele sitten ihmisten vittuilua näillä palstoilla miten laiskoja paskoja olette kun ette noita vedä viittäkymmentä metriä paikasta toiseen. Voi olla että sinullakin kuohahtaisi veri aina silloin tällöin.

    Ei meinaan mikään ihme, että autonkuljettajia jää paljon sairaseläkkeelle kun ei paikat kestä tuollaista rempomista vuodesta toiseen.

    Mutta voitontavoittelun ja loputtoman kilpailutuksen takia näin se homma vaan toimii, minkäs teet. Tulis aika iso poru ja kusis omiinkin muroihin kun lakkoon menis ja tavarat loppuu kaupasta.

  9. 56
    JJ says:

    Kävelykadulla mahtuu kulkemaan ohi, mutta kun jakeluauto tukkii esimerkiksi Puutarhakadulla pyörätien siitä ei mahdu ohi kuin ”toisten” väylälle siirtymällä. Ongelma ei ole kävelykadulla. Virkamiehet vois hieman jalkautua…

  10. 55
    Valittajien tyyssija says:

    Ahdistavaa tämä autoilijoiden tyhjästä valittaminen. Ei ihme että täkäläisiä pidetään vähän tyhminä. Muuta ei osata kuin valittaa, valittaa ja valittaa. Yrittäjät ja autoilijat, samaoja porukolleja kaikki. Aamulehtikin voisi alkaa jo kirjoittaa jostain muusta kuin parista parkkipaikasta.

  11. 54
    Jampe says:

    Kaupungin liikenneinsinööri Jukka Kyrölä kertoo, että virkamiehet suunnittelevat kävelykatujen jakeluliikenteen rajoittamista hiljaisiin kellonaikoihin.

    Täytyy tässä lainata sanontaa radio kuunnelmasta knalli ja sateenvarjo.

    ”Virkamiehet ovat kuin hiekanjyvät rattaissa. Niitä on vaikea erottaa, mutta tekevät paljon vahinkoa.”

    Hyvää yötä Tampere.

  12. 53
    Typy says:

    Olisko se sitten parempi että useampi jakeluauto olisi parkissa esimerkiksi puutarhakadulla, kauppakadulla tai satakunnankadulla? Siinä jonossa vaikka kolmekin jakeluautoa kun eivät saa ajaa kohteen viereen? Sitten valitetaan kun haitataan liikennettä… Ja silloin autot seisoo kauan kun käelymatkaa paljon ja tarvitsee välissä aina laittaa ovet kiinni ja säppii ettei käy varkaita. Ja talvella aikaa menee tuplaten kun pitää varmaan lapioida tiensä perille että saa painavat kuormat kohteeseen.
    Tervetuloa vaan kunnan päättäjät ja täälläkin kävelemään käskevät mukaan. Kyllä moni kuski ottaisi varmaan mielellään näkemään mitä todellisuus on.

    ”Aikarajoitus jakelu- ym roskisautoille heti käyttöön”
    Uskon että jakelu- ja roskaautot ajaisivat mieluusti yöllä, mutta sitten valitetaan melusta. Ja monet paikat kiinni.

    ”Jos kaljakuski sano, että autot liikkuu iltaan asti, niin silloinhan voi täydennystä tuoda esim klo 19 tai 20 jälkeen”
    Jos kuskilla on vaikka 50 paikkaa päivässä niin miten toimitat kaikki tuotteet vasta tiettynä kellonaikana? Ja samalla autolla voi olla aamu- ja iltavuoro sekä ehkä yövuoro. Että jakelukuskit töihin vain 3h päivässä ja firmalle parikytä autoa+kuskia lisää että saadaan tasan tiettyyn aikaan ajettua?

  13. 52
    Keitto says:

    Hitto, mie ku oon luullu, et jakeluautokuskit ovat äijiä; syövät rautaa ja kakkaavat kettinkiä. Mutta ei ne taida ollakkaan, ku noita niitten itkuja sohjosta jne täältä lukee :)

  14. 51
    Kuskit vaa valittaa says:

    Pitäisi laittaa nämä kuljettajat uudelleen koulutukseen niin homma hoituisi Hämpin luolan kautte kesät talvet ilman nurinoita ja jatkuvaa kuskien valitusta.

  15. 50
    Jampe says:

    Virkamies vs Jampe

    Osa 1.0

    Virkamies.

    Kävelykaduilla sompailevat jakeluautot aiotaan häätää pois jalankulkijoiden seasta.

    ”Kävelykadun huoltoajot ärsyttävät”, otsikoi Moro keväällä 2002. Jo tuolloin monia sapetti, että jakeluautot huristelivat surutta Kuninkaankadun kävelykadulla. Nyt menolle aiotaan viimein panna stoppi.

    Kaupungin liikenneinsinööri Jukka Kyrölä kertoo, että virkamiehet suunnittelevat kävelykatujen jakeluliikenteen rajoittamista hiljaisiin kellonaikoihin.

    Jampe.

    Ainakaan kello 09.00-17.00 ei Kuninkaankadulla ole hiljaista, juopot ja narkkarit pitävät sen verran mekkalaa ja kaunistavat muutenkin katukuvaa.

    Virkamies miettii pitkään ratkaisua ongelmaan ja keksii ratkaisun.
    Ei ole hiljaista, ei voi olla jakeluliikennettä.

    Virkamies ajattelee niinkuin vain virkamies voi ajatella, yöllä on hiljaista kun kaikki kunnon kansalaiset nukkuvat.

    Jipii! Ratkaisu löytyi, jakeluliikenne ja postin kuljetukset yrityksiin ja muille asiakkaille voidaan hoitaa silloin.
    Se nyt ainakaan ei voi häiritä ketään!

    Osa 2.0

    virkamies

    – Näppituntumani on, että häiriö on pahinta Kuninkaankadulla. Siellä autoja pysäköidään niin, että se häiritsee kävelykadulla liikkumista.

    Jampe.

    Tämä on virkamiehen ”näppituntuma”.
    Ei autoja ole Kuninkaankadulla häiritsemässä liikkumista. Huonosti käyttäytyviä ihmisiä kyllä.

    Minun ”näppituntumalla” on kyllä siirretty työpaikkani oveen kuseva tyyppi pikkasen pitemmälle.

    Taitaa virkamies kuitenkin lopulta voittaa…

    Mitä mieltä olette?

  16. 49
    Elämää... says:

    En voi muuta sanoa kuin että nykypäivän toimittajat pitäisi laittaa ensimmäisenä yliopistovuotenaan normaaleihin, ruumiillisiin töihin. Niin kauaksi tuntuvat poistuneen normielämästä missä suurin osa duunareista elää että ihmettelen välilä miten pysyvät hengissä.
    Suomessa on välillä talvi, mikäli ette ole huomannut. Ja sen myötä lunta, mikä sataa usein yöllä. Ehdotankin ensi talveksi jollekin tutkivalle (onko niitä enää?) journalistille tutkimusmatkaa jakeluauton kyytiin, on se sitten kalja,-vihannes tai muu normaali jakeluauto joista nyt on tehty hirvittäviä kävelijöiden vihollisia.
    Ja siis siten että juurnalisti käy pumppukärryn kahvaan tai 30-litraisen olutsaavin reunaan kiinni ja vetää/kantaa niitä muutamankin kymmenen metriä sekä kuljettaa saavin kapakan alakertaan rappusia pitkin.
    Huomaatte ehkä että on myös muutakin työtä olemassa kuin näyttöpäätetyötä.
    (Arvaan, ja oikeastaan tiedän, että tätä ei tulla julkaisemaan AL:n palstoilla, ja siksi kopsaankin tämän myös muualle.) Hyvää kesää, talvea odotellen, entinen jakoautokuski.

  17. 48
    Haihatelua!! says:

    Äänesti kielon puolesta, en sen takia että ehdotus olisi käytännöllinen, vaan sen takia, kun kielto astuu voimaan, niin nämä kyseiset kannattajat alkavat parkumaan paluuta entiseen. En kerro miksi, mutta niin käy, miten se vanha sanonta meni ” tyhmästä päästä kärsii koko ruumis”

  18. 47
    Kaljakuskit pois keskustan KÄVELYkaduilta says:

    Jos on ollut 25 vuotta kuljetusalalla niin kannattaisi jo lopulta ottaa ne aivot käteen ja tehdä parannus.

  19. 46
    Nimetön says:

    Tämä nyt on täyttä valhetta,koskaan en ole nähnyt yksityisautoja pysäköitynä kävelykadulle. Tosin jos on invalidi niin siihenkin on oikeus! :”Kuninkaankadun kävelykatu on suuri vitsi. Siihen yhteen baariin tavaraa toimittava kuorma-auto ei niinkään ole pahemmin haitaksi, vaan ne kaikki muut laiskat/itsekkäät autoilijat, jotka käyvät ostoksilla ko. kadun liikkeissä. Jos sallittua parkkipaikkaa ei ole vapaana ihan lähimaastossa (epäilen että moni ei viitsi edes sellaista etsiä !), niin surutta pysäköidään kävelykadulle, koska “mähän vaan nopeesti käyn tossa kaupassa””

  20. 45
    25 vuotta kuljetusalalla says:

    Ottakaahan hiukan aivoja käteen ja miettikää mitkä eri asiat nivoutuu tähänkin dilemmaan. Kauppojen ja liikkeiden eri aukioloajat, onko kaupalla/ liikkeellä varaa pitää työntekijää aukioloajan ulkopuolella töissä, onko kuskien mahdollista saada avaimia suljettuihin kauppoihin, saako jakokuskit kuormansa mihin aikaan vuorokaudesta jakeluterminaaleista, mihin aikoihin tavarat tulee jakeluterminaaleihin runkoliikenteen autoilla, kuinka tavarantoimittajat pystyvät reakoimaan tarvittaviin muutoksiin toimitusajoissa, tarviiko kenties kauppiaiden/ liikkeiden sisäänostajien aikaistaa tuotteittensa tilausta toimittajilta, sääolosuhteet muuttavat toimituksia jonkin verran (1000kg lava ei kulje pumppukärryillä 20cm lumisohjossa), rupeeko kauppiaat/ liikkeenharjoittajat hakemaan itse tavaransa eri jakeluterminaaleista eri puolilta kaupunkia ja MITÄ KAIKKEA tämä uudistus tulee kaikinpuolin maksamaan eri OSAPUOLILLE?? Miettikää tätä ennenkuin teette päätöksiä tai edes ajattelette päättävänne omaa mielipidettänne tässä asiassa.

  21. 44
    jkaaa says:

    Usein siinä seisoo marjakauppiaiden omat autot tukkeena…

  22. 43
    Malli etelästä says:

    Tampereen kaupungin päättäjät ovat käyneet opintomatkalla Kyproksella. Tampereen kehittämiseen otetaan malli nykyisestä Famagustan (Varosha) kaupungista. Siellä on nättiä ja turvallista kävellä. Eiku … eihän siellä saa enää kävelläkään.

  23. 42
    Jaloittelija says:

    Kuninkaankadun kävelykatu on suuri vitsi. Siihen yhteen baariin tavaraa toimittava kuorma-auto ei niinkään ole pahemmin haitaksi, vaan ne kaikki muut laiskat/itsekkäät autoilijat, jotka käyvät ostoksilla ko. kadun liikkeissä. Jos sallittua parkkipaikkaa ei ole vapaana ihan lähimaastossa (epäilen että moni ei viitsi edes sellaista etsiä !), niin surutta pysäköidään kävelykadulle, koska ”mähän vaan nopeesti käyn tossa kaupassa”
    Satakunnankadun ja Puutarhakadun välinen pätkä on myös tullut myös monelle ; ei pelkästään takseille ja jakeluautoille, normaaliksi oikaisureitiksi !
    Välillä tuntuu, että on suurempi vaara jäädä auton alle ”kävelykadulla” kuin jossain muualla ! Ja sitten pyörällä liikkuessa, Puutarhakadun pyöräkaistalla on oltava todella tarkkana kuin stenmark ikään, väistellessä ei pelkästään jalankulkijoita vaan myös jakeluautoja, takseja ja tietenkin myös yksityisautoilijoita ja autoja !

  24. 41
    Kari says:

    Se tunneli-idea oli mun mielestä paras tähän mennessä. Luiskaa pitkin laiturille ja hissillä ylös, ei haittaa lumi eikä jää. Hienosti toimii esim. Helsingin ytimessä.

  25. 40
    No just! says:

    Onnittelut Tampereen kaupungille!
    Kuninkaankadun yrittäjien ( itseni mukaan lukien) lukuisista yhteydenotoista huolimatta kaupunki ei ole tehnyt elettäkään jotta saataisiin juoppojen ja narkkareiden jokapäiväinen rellestäminen Kuninkaankadulla loppumaan. Nyt on vihdoin keksitty loistava ratkaisu, rajoitetaan jakeluautojen kulkua Kuninkaankadulla ja tehdään yritystoiminnasta entistä hankalampaa. Johan ymmärtävät kauppiaat muuttaa muualle ja loppuu iänikuinen valitus.
    Kolme vuotta on ollut suora näkymä kävelykadulle, yhtään jakeluauton aiheuttamaa häiriötä en ole nähnyt. Kaikkea muuta häiriötä on kyllä, päivittäin!!

  26. 39
    Tuappi says:

    Jos kävelykaduille sallittaisi jakelu ainoastaan öisin, se tarkoittaisi sitä että ravintolat joutuisivat palkkaamaan henkilön vastaanottamaan ja varastoimaan esim elintarvikkeet, joita suurin osa toimituksista sisältää. Tämähän tarkoittaisi hintojen nousua, eihän kukaan tule ilmaiseksi yöllä tavaraa lajittelemaan.
    Seuraavaksi varmaan joku keksii että Häämeenkadulla häiritsevästi kulkevat bussit voisivat siirtyä ajamaan öisin.

  27. 38
    nääs nyt palo käämit says:

    Hei heräkkää nyt kaikki!
    Ensteks niilä kuskeilla on torella tiukka ajo ja lepoaika laki teirän urputuksen lisäkis pohrittavan, joka tarkottaa sitä, että ne ei iahn oikeesti voi mennä ekaan paikkaan aamu kuurelta ja vikaan paikkan kun te kaikki oote sielä karulta pois tossa vaikka kuuren aikaan illalla.
    Toisekseen tää voiraan helposti kokeilla, kun mihinkään virmaan ei tuora resun reusua tai rievän rievää puhumattakaan heinäkuulla kun te kaikki ootte lomalla nii keskarin keskaria kossusta puhumattakaan, kun toi mikään jätkä ei oo enää illalla ruunissa kun sinne vois ajaa. Eli nyt lätty kiinni ja miättikää ny vähän ja sit uurestaan ennen kun rupeette ees ehrottleen tollasii.
    ps. Mää ainakin tahron lomalla tulla ottaan kylmän huurteisen ja katteleen kun siinä karulla makeet kissat kulukee.

  28. 37
    Nimetön says:

    Hyvä homma virkamiehet ! Minulla on kokemusta Kuninkaankadusta noin kahdenkymmenenviiden vuoden ajalta. Ensin palkkatöissä kultaseppänä, nyt jo vuosia yrittäjänä samoissa hommissa. Koskaan eivät ole jakeluautot aiheuttaneet häiriöitä tai vaaratilanteita, juopot ja narkkarit kylläkin. Teen töitä usealle alueen alan liikkeelle ja välillä tilanne on ollut sellainen että töiden tuojat ovat pelänneet oman turvallisuutensa puolesta. Olemme moneen kertaan pyytäneet poistamaan isot penkkiryhmät joihin nämä tyypit kokoontuvat ryyppäämään ja häiritsemään kävelykadun käyttäjiä. Viime talvena Tampereen kaupungin virkamies sanoi että päätös penkkien poistamisesta on tehty ja penkit poistetaan lumien sulettua, minkähän talven lumia tarkoitti? Julkistan henkilön nimen myöhemmin jos mitään ei tapahdu.

  29. 36
    kukkahattu says:

    niin ja sokerina pohjalla……. osa kapakoista aukee iltapäivällä ja niihin ei pääse toimittamaan tavaraa aikasemmin.Osaan kapakoista kuskeilla on avaimet ja osaan ei….. koska autokuskithan on rosvoista pahimpia, ne voivat jopa viedä tavaran perille asti baariin/kauppaan ennen kun se on auennut =) Sitten on nämä toiset suuret ”pysäköinti”virheet….. inva-kortilla varustetut autot. Kaupungilta tuntuu saavan invalapun autoon kuka tahansa. Siellä ei tarvi varmaan käydä kun sanomassa et on jalka vähän kipee….. jatkuvasti on joku pikkurottelo pysäköity lastauslaiturin tai kääntöpaikan eteen.

  30. 35
    stadilainen kuski says:

    ”Helsingissä huoltoajo näyttää olevan sallittu kävelykaduilla klo 05-11. Ovat toistaiseksi onnistuneet saamaan tavaran perille.”

    Juu, näinhän se on virallisesti ainakin iso roballa, mutta käytäntö on eri asia…

    Toiseksi, toivotan jokaisen, joka ehdottaa tavaran roudaamista kauempaa, tervetulleeksi kokeilemaan ensi talvena kuinka helposti se reilun tonnin painoinen lava kulkee lumessa.

  31. 34
    Manselainen..nainen..... says:

    Kuulkaa te kaik inisijät, ja äijät satun tasantarkkaan tietään mitä noi poitsut tekee. täytyskö hemmetti roudata tuolt kauempaa noita kaljoi ja muita. ei oo niin helppoo ku luulette. menkää koittamaan tätä hommaa ihan ite. Mä luulen ettette montaa tuntii tota hommaa pystyis ees tekemään, se vaatii myös voimaa näiltä työntekijöiltä.Joten te valittajat pitäkää se turpanne kii, ja antakaa nuorten poikien tehä työnsä rauhassa……..

  32. 33
    Autot luolan mukaan says:

    Kaljakuskit voi mennä sinne Hämpin-parkkiin lasteineen.

    Tehdään päätös, että jakelu toimitetaan kokonaan maan alta niin kaikki on tyytyväisiä. Sielä ei deekut eikä köyhät pyöri jaloissa.

  33. 32
    Pekka Heinonen says:

    Kyllä on ihmisten murheet pieniä kun pitää tällaisesta valittaa.
    Jakelukuskeilla on ilman teidän ruikutustannekkin työtä.
    Tuukka Välimäki sanoo, että heillä on pumput ja jalat. Ei paljon häpyä ole mennä tuollaisia laukomaan.Hävetkää !!!!
    Pysykää sisällä paksut verhot ikkunoissa niin olette ruikuttamasta pois, ettekä häpäise itseänne.

  34. 31
    Umpi Tunnelissa says:

    Eikös siihen kävelykadun alle vois rakentaa TUNNELIN?!?

    Ps. Ja mielellään sitten sen rantatunnelin sijasta, ei sen lisäksi…

  35. 30
    Bmeifter says:

    No hei, puretaan ne tavarat kauppakeskuksiin, vähintään 10-15km päähän keskustasta niin siellä on tilaa ajaa autot siltaan ja purkaa kuorma asianmukaisiin tiloihin.

    Keskustassa asuvat voivat sitten lähteä sinne iltapäiväkahville tai ostoksille polkupyörällä, koko perheen kanssa.

  36. 29
    Ammattimies says:

    Itse olen jakanut elintarvikkeita ravintoloihin ja kansainvälistä kappaletavaraa yksityisille ja yrityksille.
    Mitäs tehdään, jos joku pizzeria antaa jakoaikatauluksi 12-12.30? Ja tähän pizzeriaan menee rullakko, joka painaa 250-300kg. Maassa on noin 10cm lunta. Ei ole mikään kovin helppo juttu, varsinkaan jos on yksin tätä kuormaa. Ja vielä päivittäin.
    Sitten toinen homma on tämä ulkomailta tuleva kappaletavara, kuten kuriiriposti. Se tavara tulee kuljettajalle sitä mukaan kun lentokoneet lentää, ja itse muistan päässeeni yleensä jakamaan siinä puolen päivän tienoilla.
    Ei sitä tavaraa ole missään taiaonmaisessa varastossa josta sitä jaellaan oman mielen mukaan

  37. 28
    Tietää mistä puhuu (kaljakuski) says:

    Te jotka marisette tästä asiasta niin tulkaa jakaan tavaraa keskustaan niin näätte mitä herkkua se on!! jalankulkija varmaan voi oikasta sen 2m sivummalle että pääsee sen kalja-auton ohi. Täällä jotkut sentään näyttää ymmärtävän, että se jakelu-auto on hyvä saada siihen paikan lähelle mihin sitä tavaraa toimitetaan. Kukaan ei ala kiskoon/ kärrään sitä tavataa mistään 60metrin päästä ellei oo PAKKO!! ymmärrän toisaalta näitä kellä on jotain vastaa tätä hommaa.. Henkilöautot on juttu erikseen tässä tapauksessa koska sitä ajava henkilö TUSKIN toimittaa mitään tavaraa mihinkää. Mielipiteitä saa kertoo ihan vapaasti, mutta kannattaa miettiä laukooko niitä ääneen. Ymmärrystä saatais varmasti ku nämä valittajat tulisivat ite tekemään keskustaan tätä työtä! ja ihan turha sanoo että ammatinvalinta kysymys!!!

  38. 27
    hwj says:

    kukkahattu puhuu aivan totta.ruikuttajat pitää päänkiinni ja antaa oikeesti jakelijoitten hoitaa homman,ei ne tavarat ittestään kauppoihin ja baareihin jne kulje jollei niitä toimita.kukaan ei ala kiskomaan painavia lavoja kaukaa sen takia että te hiton piipittäjät ette voi kiertää yhtä jakoautoa.! pakko ne on hei jonnekin purun ajaksi jättää.ja tamphattan eks sää ääliö tajua että pakko se auto on pyörätielle ajaa jos meinaa tavaraa saada autosta,ei autokaistaa puupää ala kukaan järkevä tukkiin. hankkisit sinäkin elämän ja antaisit työläisten hoitaa homman ei ne tahaltaan tuola autoja mihinsattuu jätä vaan niiden on HEI pakko hoitaa työnsä että saa työnsä tehtyä ja lähteä kotiin.

  39. 26
    Jalankulkija says:

    Helsingissä huoltoajo näyttää olevan sallittu kävelykaduilla klo 05-11. Ovat toistaiseksi onnistuneet saamaan tavaran perille.

  40. 25
    hwj says:

    Puhut asiaa kukkahattu. Ruikuttajat pitää päänkiinni ja antaa työläisten tehdä hommat että asiakkaat saa tavaraa.ei helvatan tavarat ittestään mihinkään liiku puupäät.!!!

  41. 24
    kukkahattu says:

    Hei, kuulkaas ny kukkahattutädit ja muut ruikuttajat. Itse kyseistä hommaa tehneenä tiedän, et jätätpä sen auton mihin tahansa niin aina se on jonkun tiellä. Kalja-autolla saattaa olla 40 pudotuspaikkaa päivän aikana ja 3-4 täyttä kuormaa. Ei oo meinaan helpointa hommaa mistä palkkansa saa. Lisäks, se on varmaan hienoo mennä iltapäiväkaljoille kesähelteellä terassille jossa ei olekkaan juomaa myytävänä kun tavaraa ei oo toimitettu….. Toinen oikein hyvä syy ajaa auto lähelle purkupaikkaa on: Auto pysyy näköpiirissä, koska kylillä pyörii kaikennäkösiä deekuja, narkkeja ja muita elintapavarkaita. Niillä vekkuleilla ku ei oo mitään tapoja, ne menee kylmänviilesti tavaratilaan ja nappaa päivän eväät jos vaan tilaisuus on. Eli naama kiinni ja annetaan poikien tehdä työnsä!!!!!

  42. 23
    Kunkin asuja/oma auto says:

    Kävelykadut pitäisi suunnitella niin,että siellä ei olisi autoliikennettä laisinkaan, pihoihin ja liikkeisiin ajo tulisi saada toimimaan sivukatujen kautta!Koko kortteliin ajot toimisi parin ajoluiskan kautta,ei kävelykadulla puolelta,Tämä tulisi kaupungin hoitaa yhdessä keskustan kortteleiden kanssa,jotka ovat kävelykatujen varrella!Se vaatii halua ja yhteistyötä,niin onnistuu,varsinkin kun suunnitellaan uusia kävelykatuja keskustaan,Autot pois kävelykadulla,!Aikarajoitus jakelu- ym roskisautoille heti käyttöön,Kävelykatua käytetään usein parkkipaikkaa!

  43. 22
    Pari kertaa jo alle jäänyt says:

    Jos ja kun kerran kyseessä on KÄVELYkatu”, voitaisiin myös polkupyörällä ajo kieltää. Mokoman matkan jaksaa kyllä taluttaakin sitä fillaria.

  44. 21
    Just joo says:

    ”Feissareita enemmän mua ärsyttää kerjäläiset ja puliukot keskustassa, joten ne pitäisi kieltää koko kaupungissa.”

    MUA ÄRSYTTÄÄ, JOTEN KIELLETÄÄN KAIKILTA!

  45. 20
    Jakelija says:

    Mitäs jos pitää toimittaa 1000 kg paperilava kyseisen kävelukadun asiakkaalle joka on auki 08-16.Soitetaanko että tuletko vastaan ottamaan klo 02 yöllä kun on hiljaisempaa.
    Mistä kaukaa se pitää sinne pumppukärryillä vetää umpihangessa.
    Kulkee meinaan muutakin tavaraa kuin kaljaa.

  46. 19
    XYZ says:

    Haluamme kävelykadun, jossa ei aja jakeluautot eikä muutkaan ajoneuvot, ei haise kalja, virtsa, oksennus, eikä tarvitse väistellä lasinsiruja!

  47. 18
    Jotain rajaa says:

    Kävelykatujutussa (23.05) otsikko viittasi joihinkin rekkoihin,jutussa esiintyikin vaan normi kuorma-auto kuvassa,tekstissä postin pikkuautot.

  48. 17
    Pasi says:

    ”Ei kaljakuskin tarvitse autolla ovelle asti päästä, nokkakärryllä korit kulkevat vähän kauempaakin.”

    Tiedätkö paljonko nuo korit ja tynnyrit painaa? Niiden liikuttelu nokkakärryilläkään ei ole mitenkään kevyttä hommaa. Ja mitä pidemmälle niitä täytyy kuskata, niin sitä todennäköisempää on, että sattuu joku vahinko – haluatteko sitten mieluummin kävelykadun jossa joutuu välillä väistelemään jakeluautoja, vai kävelykadun jossa haisee maahan särkynyt kalja (ainakin kesällä) ja saattaa olla lasinsiruja (kaikkea ei pois harjalla kuitenkaan saa)?

    Muutenkin koko Moron jutusta paistoi se, ettei uutisen kirjoittaja ymmärtänyt autokuskien hommista mitään, varsinkin paperilehdessä ollut kirjoittajan loppukaneetti ”kuskit kävelkööt”. Aikataulut on kireitä eli homma menee entistä enemmän juoksemiseksi kun tavaraa joutuisi kuskaamaan sadan metrin päästä, ja kuten joku tuossa aiemmin jo kommentoi, sitten jakeluautot tukkivat muita teitä sen aikaa kun kuski on jossain kaukana.
    Mielestäni kaikki ihmiset pitäisi velvoittaa nuorina tekemään kolmea työtä – siivooja, kaupan kassa ja apukuski. Näkisi vähän millaista paskaa nämä duunit keskimäärin on, niin ei tulisi aina napista lehtien palstoilla näiden ammattilaisten töistä.

  49. 16
    Nimetön says:

    ”Jakeluautojakin pystyy jokainen väistämään, eikä ne hypi päin, mutta kuka kieltäisi ne feissarit koko kaupungista?”

    En ole koskaan kuullut kenenkään joutuneen sairaalahoitoon jäätyään feissarin alla, mutta auton alle jääneitä on paljon päätynyt sairaalahoitoon. Joten eiköhän ne autot kuitenkin oo pahempi uhka siellä kävelykadulla kuin feissarit.

    Feissareita enemmän mua ärsyttää kerjäläiset ja puliukot keskustassa, joten ne pitäisi kieltää koko kaupungissa.

  50. 15
    Tamphattan says:

    Sattumalta juuri tuollainen sininen Hartwallin jakeluauto on aina pysäköitynä mitä haittaavimpiin paikkoihin, kuten Puutarhakadun pyöräkaistalle. Kuvassakin näyttää löytyneen Kuninkaankadun ahtain kohta ja siihenkin on kuormis jätetty viistottain. Aika veijareita…

  51. 14
    Nimetön says:

    Myös yksityisautot pitäisi häätää pois kävelykadulta. Eihän se mikään kävelykatu oo, jos siä saa autoilla huristella.

  52. 13
    mietippä sitä says:

    Olisiko sitten kiva jos jakeluauton kuski kärräisi isoja lavoja pumppukärryillä kapeita katuja pitkin kun ei saanut ajaa kohteensa viereen?

  53. 12
    Jartsa says:

    ”Ihmiset syövät terasseilla”… Niin onko kokonaista yksi terassi koko Kuninkaankadulla? Kerta kaikkiaan idioottimainen ehdotus. Yksi kapula keskustan yrittäjien rattaisiin vain lisää. Useimmat liikkeet ovat avoinna 10-18, jolloin roinat jäisivät kuljettamatta kokonaan. Miettikäähän nyt vielä!

    Jos kävelijä ei pysty tekemään kahden metrin korjausliikettä suuntimaansa väistääkseen auton, niin jääköön mielummin vaikka kotiin, tai menköön metsään kävelemään.

  54. 11
    Kristiina says:

    Jakeluautojakin pystyy jokainen väistämään, eikä ne hypi päin, mutta kuka kieltäisi ne feissarit koko kaupungista? Heidän toimintansa takia en valitettavasti enää halua tulla kaupungin keskustaan kuin pakosta ja joka kerta tulen näistä vainoajista pahalle päälle. Miettikääs kaupunginisät mikä menetys taloudellisestikin, kun ne tyypit vahingoittaa välillisesti keskustan liiketoimintaa.

  55. 10
    yksityisautoilijat says:

    Jakeluautot eivät haittaa. Holtittomasti pyöräkaistoille ja jalkakäytäville pysäköivät yksityisautoilijat ovat ongelma.

  56. 9
    Reservin majuri (evp) says:

    Miksi otsikko on, että ”jakeluautot halutaan häätää”, kun itse jutussa sitten kerrotaan, että ”suunnitellaan kävelykatujen jakeluliikenteen rajoittamista hiljaisiin kellonaikoihin”?

    Eli jakeluliikennettä ei häädetä, vaan sen ajankohtaa järkeistetään asiakkaiden ja yrittäjien kannalta. Silloin ruuhka-aikoina yritääjille jää varastohommien sijaan aikaa palvella asiakkaita ruuhka-aikaan.

    Näinhän tämä menee sivistyneissäkin kaupungeissa. Ihmeellistä harhatuttamista nämä Aamulehden jutut. Ketä tällainen dramatisointi palvelee? Lapsellista ja tarpeetonta vouhotusta.

  57. 8
    joku roti "sääntöihinkin" says:

    Hieno ideana,hankala järjestää: liikkeet on toki auki yömyöhään asti, mutta kalja-auto ei voi olla joka paikassa samaan aikaan klo 19 jälkeen, tai ennen aamuruuhkia. Liikkeiden myös ollessa suljettuja yhden työntekijän paikalla olo klo 6 on epätaloudellista suljetulle liikkeelle. Kuskeilla tiukat aikataulut venyisi kun sadan metrin päästä roudattaisiin tavaroita.Sama sotku siirtyisi näin ollen vain kauppa-tai puutarhakadulle. Mitenkäs kävisi vanhuksille jotka kulkee pyörätuolin/rollaattorin kera? -kävelkööt kauemmas mutta millä kun jalat ei kanna ja pyörätuoli ei loskassa kulje? Anttilan edustan levennykselle ei taksit mahtuisi kun rekat olisi siinä ainoassa leveässä kohdassa. Siellä sitten sekasin kalja- ja pullakorit, rollaattorit, taksit ja mummot? Kielletäänkö pyörät ja lastenvaunut seuraavaksi?

  58. 7
    tahmelan poika says:

    Kaupungin liikenneinsinööri Jukka Kyrölä voisi jo jäädä eläkeputkeen. Viimeaikaiset kommentit ja parkkipaikkojen suunnitelmat häneltä ovat 60-luvun neuvostoajalta.

  59. 6
    Kalkku ja... says:

    Eiköhän niistä penkeillä räyhäävistä kaljan ja vähän vahvempienkin juomien suurkuluttajista ole enemmän häiriötä kävelykadulla kuin muutamasta jakeluautosta!

  60. 5
    XYZ says:

    Kaljakuskin ongelma poistuu, kun poistetaan puolet keskustan juottoloista. Janoinen löytää tiensä hiukan etäämmällekin. Kuinkahan nämä asiat on hoidettu Keski-ja Eteläeuroopan kaupungeissa, joissa koko ydinkeskusta on useimmiten pelkkää kävelykatua. Tästä voisi kaupungin viskaalit kertoa, kun vuosien varrella ovat käyneet kerran jos toisenkin ”tutustumismatkoilla” näissäkin asioissa.

  61. 4
    TH says:

    Voishan siinä päivällä parhaaseen ”turistiaikaan” olla joku sulkuaika, eköhän nykyaikainen logistiikka sen verran osaa.

    Iltapäivisin kun marjojen ja kukkien myyjät lähtee tosi rauhallista, eikä kapakat ole silloin vielä täyttyneet.
    Tisaalta amuision ennen yhdeksää melko rauhallista. Siihen aikaan penkillä torkkuvat tuskin piittaavat.

  62. 3
    Ent juomakuski. says:

    K.A.U Punkilainen, pahoittelen mutta kaikki juomat ei todellakaan tule helposti kärrättävissä koreissa. Helppoahan niitä olisi kesällä työnnellä mutta mites talvella kaiken loskan ja sohjon keskellä. Jep jep.

  63. 2
    K.A.U. Punkilainen says:

    Ei kaljakuskin tarvitse autolla ovelle asti päästä, nokkakärryllä korit kulkevat vähän kauempaakin.

  64. 1
    Harri says:

    Jos kaljakuski sano, että autot liikkuu iltaan asti, niin silloinhan voi täydennystä tuoda esim klo 19 tai 20 jälkeen….

    EI se juomajuomalla lopu, turhaa ininää.

Jätä kommentti